4 Eenvoudige tips voor het schrijven van pakkende advertenties

Geschreven door:
Daan Sitters
Bericht geplaatst op:
27/12/2021

Pakkende Advertenties

Voor de meeste bedrijven is adverteren de snelste manier om meer klanten te krijgen, maar een advertentie leidt niet altijd direct tot meer conversie (een conversie is een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren, bv een bestelling in je webshop, een contactformulier invullen etc.) Maar goed pakkende advertenties wel.
Wanneer je Google, LinkedIn, Facebook of Twitter tientallen euro’s betaalt voor één enkele klik, dan is het van cruciaal belang dat je pakkende advertentie teksten schrijft die mensen kunnen pushen en overtuigen.
Met deze 4 tips in dit bericht wil ik je alvast op weg helpen om jouw advertenties met kop en schouders boven alle andere advertenties uit te laten steken.
Website Testen en Opleveren Sitters Internetbureau

1. Laat in je advertenties zien, hoe je een probleem van een potentiële klant oplost.

Het eerste wat consumenten in een advertentie zien is de kop. Zorg dus dat je een pakkende kop schrijft. Voeg je zoekwoord in het begin van je kop, maak je kop urgent, laat klanten zien dat je hun probleem kunt oplossen, en wat ze missen als ze niet op je advertentie klikken.
Het gebruik van zoekwoorden is belangrijk voor de kwaliteitsscore, maar als je dezelfde zoekwoorden gebruikt als je concurrentie zal je niet echt veel aandacht trekken. Om echt op te vallen met een advertentie kop moeten deze het einddoel van de bezoeker weerspiegelen. Zorg dat je advertentie past bij de zoekintentie van je potentiële klant. Consument klikken op een advertentie omdat deze belooft om hun probleem op te lossen, niet alleen omdat de juiste zoekwoorden in de advertentie staan.
Als je een advertentie maakt, denk dan na over wat een potentiële klant aan de andere kant wil bereiken en hoe je advertentie kop aan deze behoefte kan voldoen. 

Bekijk bijvoorbeeld deze advertenties voor het zoekwoord ‘boeken verkopen’
Advertentie met zoekwoord boeken verkopenAdvertentie met zoekwoord boeken verkopen 2Advertentie met zoekwoord boeken verkopen 3
De meeste consument die waarschijnlijk deze zoekopdracht gebruiken zijn studenten of lezers die snel geld willen voor hun gelezen boeken.
De eerste advertentie is naar mijn mening precies hierop gericht: ” verkoop je boeken snel”
Deze advertentie probeert niet de functies en kwaliteit van hun service te pushen.
Het heeft één duidelijk doel, namelijk om snel geld (het einddoel) voor hun boeken te krijgen. (download nu onze app)
Niet twee, drie of vier, maar één doel. Hoe meer keuzes je een consument geeft, hoe minder hij of zij er maakt. Je doel moet duidelijk zijn, en alles in de advertentie moet hierop gericht zijn om dat doel te bereiken.
Probeer dit ook in jouw advertentieteksten te doen. Focus op de eindoplossing (snel geld voor boeken) die de problemen van consumenten oplost.

2. Gevoelens – Voeg emotionele triggers toe

Sommige consumenten browsen ook vaak nonchalant om informatie te krijgen of te ontdekken welke oplossingen en diensten er beschikbaar zijn voor een mogelijk probleem.
Deze soort consumenten moet je aanzetten tot actie, en een manier om dit te doen is om emotionele triggers toe te voegen
De reden hierachter is simpel: consumenten nemen geen beslissingen op basis van logica alleen, ze worden ook gedreven door emoties.
Zodra consumenten ergens emotioneel betrokken bij raken (voorbeeld: blij, boos, verdrietig, angstig, afschuw, ongemak, romantisch,sympathie of tevreden om er een paar te noemen) zullen ze doorklikken. Negatieve emoties als angstig, boos kunnen bijzondere sterke reacties veroorzaken (voorbeeld: Vermijd boetes, koop je licentie nu!)
Positieve emoties als blij en tevreden kunnen consumenten ervan overtuigen om op jouw advertentie te klikken, ze komen bv. op een roze wolk terecht en zien enkel nog maar de voordelen van jouw product.

Bekijk bijvoorbeeld deze advertenties voor een fysiotherapeut rotterdam:
Advertentie met zoekwoord fysiotherapeut RotterdamAdvertentie met zoekwoord fysiotherapeut RotterdamAdvertentie met zoekwoord fysiotherapeut Rotterdam
De meeste van deze advertenties beschrijven simpelweg hun aangeboden diensten. Er zit niet veel verschil in hun advertenties, ze zijn niet echt onderscheidend, er zit geen emotie in. Deze advertenties kunnen op zich wel werken als de concurrentie beperkt is, maar als de concurrentie groot is zullen dergelijke advertenties gewoon opgaan in de andere.
Bekijk daarentegen deze advertentie van een Mondzorg Specialist in Esthetische Mondzorg:
Advertentie Mondzorg Specialist in Esthetische Mondzorg 1Advertentie Mondzorg Specialist in Esthetische Mondzorg
Deze advertentie werkt omdat het een probleem aanpakt dat iedereen heeft die een Mondzorg Specialist in Esthetische Mondzorg zoekt: dat ze er slecht uitzien met gele of slecht tanden, en niet durven te lagen (angst) en zich niet goed voelen over zichzelf. 

Door te benadrukken hoe Esthetische Mondzorg de consument kan helpen om “een betoverende glimlach” te krijgen, roept deze advertentie een veel emotionelere reactie op dan de advertentie eronder (die spreekt over de “topkwaliteit facings zetten”)
Ga als volgt te werk om je advertentietekst emotioneel te maken:

– Bepaal wie je klant is
– Bepaal de persona die je wilt aannemen om je klant toe te spreken
– Schrijf een emotionele advertentietekst van die persona
Als je met emoties aan de slag gaat, leg het er niet te dik bovenop, breng het met de rest van je boodschap in evenwicht. Met een goede advertentietekst breng je op een genuanceerde manier de gewenste emotie over bij de consument.

3. Focus op voordelen, niet op functies

Als je de hoofdtekst van je advertentie gaat schrijven, schrijf dan niet hoe geweldig jouw bedrijf is, want het interesseert een consument geen hol waarom jouw bedrijf zo geweldig is. Het draait om hoe jij het probleem van de consument op kunt lossen en hoe jouw merk, dienst of product hun leven zal verbeteren.
Jouw advertentie moet persoonlijk zijn (gebruik “uw” jouw”), en moet kunnen aantonen hoe jouw service de bezoeker ten goede kan komen.

Een paar voorbeelden uit de branche voor huisdierenverzekeringen:
Advertentie HuisdierenverzekeringAdvertentie Huisdierenverzekering 2
De eerste advertentie richt zich op de prijs door die in de kop te vermelden:

– Hoeveel de het de consument kost per maand
– Hoe de consument financiële tegenvallers kan voorkomen door de premie te breken (gebruik van jouw) – “jouw kat verzekeren” – “jouw konijn verzekeren”
– Snel online geregeld (gemak)

Vergelijk dat met de advertentie die eronder staat, die vaag is.
– Het gaat over hun (functies) “meest gekozen verzekering” – “Wist je dat er al tienduizenden honden en katten rondlopen met onze Huisdierenverzekering?” de focus ligt op hen en niet op de consument, op jouw dus.  
Dit is alleen maar verspilde advertentieruimte.

Kijk ook eens naar deze 3 advertenties voor “Auto Laten Reinigen” 
Advertentie Auto Laten Reinigen - 1Advertentie Auto Laten Reinigen 2Advertentie Auto Laten Reinigen 3
Een consument die zijn auto wilt laten schoonmaken, geeft niet echt om met welk apparaat het gedaan wordt, en met welke unieke autoshampoo.

Waar hij eigenlijk wel om geeft, of het schoonmaken snel, vakkundig en goed gedaan wordt. (voordelen geen eigenschappen).
Dit is precies waar de eerste advertentie zich op richt: “Snel schoon, Fris en vlekvrij”
Pas nadat de voordelen zijn genoemd, wordt in de advertentie gesproken over functies –
“Autoreiniging expert” “hoge klanttevredenheid” “milieubewust” enz.
In de tweede advertentie wordt daarentegen helemaal niet gesproken over voordelen. Advertentie praat over een “unieke Autoshampoo met waterafstotende Lotusbloem effect” (wat nutteloos is omdat consumenten geen idee hebben wat een Lotusbloem effect is).

Als je het moeilijk vindt om de voordelen te beschrijven in een korte omschrijving kun je psychologie gebruiken om conversies te stimuleren, zoals we hieronder zullen zien.

4. Pas FOMO toe

Ja, de angst om iets te missen (Fear Of Missing Out) kan een katalysator zijn om bezoekers naar jouw site te krijgen. 

Verliesaversie (het verschijnsel dat consumenten veel sterker reageren op een verlies dan op een winst van dezelfde omvang) is een echte psychologische kracht en het gebruik van FOMO in jouw advertenties is een gemakkelijke manier om conversies te stimuleren.

De eenvoudigste manier om dit online in een advertentie toe te passen is, door schaarste te creëren. Maak bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding en geef aan dat het product daarna niet meer terugkomt.

Hier een paar voorbeelden van tijdelijke aanbiedingen OP=OP
Advertentie Auto Laten Reinigen - 1Advertentie Auto Laten Reinigen 2Advertentie Auto Laten Reinigen 3
Deze advertenties werken omdat consumenten meer gemotiveerd zijn door het idee om iets te verliezen (de korting) dan om iets te winnen door tijdslimieten (alleen vandaag geldig) in te voeren, zullen meer mensen eerder doorklikken. Dit zijn ook voorbeelden van schaarste (Op=Op). Door te laten zien dat de verkoop maar een dag geldig is, creëer je schaarste dat tot actie dwingt.

De online concurrentie wordt alleen maar heviger, en dan is het schrijven van boeiende advertenties een krachtig hulpmiddel om conversies te stimuleren. Het kost wel tijd en oefening, maar het volgen van de bovenstaande tips kunnen jou helpen de concurrentie voor te blijven.
envelope-ophoneenvelopephonemap-marker linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram