2. Gevoelens – Voeg emotionele triggers toe
Sommige consumenten browsen ook vaak nonchalant om informatie te krijgen of te ontdekken welke oplossingen en diensten er beschikbaar zijn voor een mogelijk probleem.
Deze soort consumenten moet je aanzetten tot actie, en een manier om dit te doen is om emotionele triggers toe te voegen.
De reden hierachter is simpel: consumenten nemen geen beslissingen op basis van logica alleen, ze worden ook gedreven door emoties.
Zodra consumenten ergens emotioneel betrokken bij raken (voorbeeld: blij, boos, verdrietig, angstig, afschuw, ongemak, romantisch,sympathie of tevreden om er een paar te noemen) zullen ze doorklikken. Negatieve emoties als angstig, boos kunnen bijzondere sterke reacties veroorzaken (voorbeeld: Vermijd boetes, koop je licentie nu!)
Positieve emoties als blij en tevreden kunnen consumenten ervan overtuigen om op jouw advertentie te klikken, ze komen bv. op een roze wolk terecht en zien enkel nog maar de voordelen van jouw product.
Bekijk bijvoorbeeld deze advertenties voor een fysiotherapeut rotterdam:
De meeste van deze advertenties beschrijven simpelweg hun aangeboden diensten. Er zit niet veel verschil in hun advertenties, ze zijn niet echt onderscheidend, er zit geen emotie in. Deze advertenties kunnen op zich wel werken als de concurrentie beperkt is, maar als de concurrentie groot is zullen dergelijke advertenties gewoon opgaan in de andere.
Bekijk daarentegen deze advertentie van een Mondzorg Specialist in Esthetische Mondzorg:
Deze advertentie werkt omdat het een probleem aanpakt dat iedereen heeft die een Mondzorg Specialist in Esthetische Mondzorg zoekt: dat ze er slecht uitzien met gele of slecht tanden, en niet durven te lagen (angst) en zich niet goed voelen over zichzelf.
Door te benadrukken hoe Esthetische Mondzorg de consument kan helpen om “een betoverende glimlach” te krijgen, roept deze advertentie een veel emotionelere reactie op dan de advertentie eronder (die spreekt over de “topkwaliteit facings zetten”)
Ga als volgt te werk om je advertentietekst emotioneel te maken:
– Bepaal wie je klant is
– Bepaal de persona die je wilt aannemen om je klant toe te spreken
– Schrijf een emotionele advertentietekst van die persona
Als je met emoties aan de slag gaat, leg het er niet te dik bovenop, breng het met de rest van je boodschap in evenwicht. Met een goede advertentietekst breng je op een genuanceerde manier de gewenste emotie over bij de consument.